14.2.2007

FEA, locost putkirunko levyillä

Sain vihdoinkin kiinnitettyä levyt putkirunkoon, ja jäykkyys nousi aika huimasti.

Kuvasta näkee kuinka monta astetta runko vääntyy, punaisen ollessa suurin vääntymä. Samat voimat kuin edellisissä kuvissa.

Nyt vääntöjäykkyys on 4165Nm/deg, joka on aika paljon verrattuna Championin antamiin lukuihin (1630-2030Nm/deg). Turvakaari tietenkin luo lisää jäykkyyttä, ja kokemuksen perusteella rungon laskennallinen malli on n. 20% jäykempi kuin mitä oikeassa elämässä mittaamalla mitatut tulokset.

Runko on laskumallissa sellainen kuin mitä ollaan rakentamassakin, eli sitä ei ole optimoitu. Putket ovat 1,5mm seinämällä, kardaanitunneli, pohjalevy ja tulipellit ovat 1,5mm peltiä ja kyljet ovat 1,5mm alumiinia. Ollaan vähän myöhään liikkeellä mallin kanssa, mutta monia muutossuunnitelmia on jo tullut rakenteilla oleviin runkoihin.

Veikkaan että rungon jäykkyydeksi saa optimoimalla suunnilleen 5000Nm/deg, painon pysyessä vähintään samana kuin nykyisen rungon. Tuosta ylöspäin tuntuu olevan vaikea jäykistää koska sääntöjen puitteissa määrätty runko alkaa antamaan periksi sellaisista paikoista mitä ei materiaalivahvistuksilla pysty parantamaan, vaan runkoa pitäisi näkyvästi muokata lisäämällä vahvikeputkia.

Vaikuttaa siltä että runkoa ei pysty hirveästi jäykistämään, mutta jos jossain mokaa niin jäykkyys laskee aika roimasti, joidenkin levyjen poistaminen saattaa vaikuttaa vääntöjäykkyyteen jopa 25%!

Ei kommentteja: