26.2.2009

Kojelaudan tekoa ja kylkipeltien asennusta

Kojelaudan tekeminen. Haluttiin ponttoonin muodoksi vähän erilainen kuin edellisessä lasikuituosasta että saataisiin konepellin linja jatkumaan kojelaudalle asti. Edellisen ponttoonin päällä oli myös tosi paha kuoppa, nyt siitäkin päästään eroon. Lopullinen ponttooni on tarkoitus tehdä lasikuidusta jonka sisällä on teräsrunko että saadaan suojaava tuliseinä.

Pintapellin sapluuna. Etureuna on jo tehty, ja se on muutaman millin alempana kuin pintapelti että saadaan konepellin ja ponttoonin välille tiivistepinta.

Pintapellin taivutus. Pelti kiinnitettiin ensin hitsaamalla keskeltä, sitten sivut taivutettiin muotoonsa.

Takareunan naputtelua pyöreäksi. 5cm naputtelua, hitsaa kiinni, 5cm naputtelua, hitsaa kiinni...

Tästä näkee ponttoonin muodon. Vanhassa päällinpinta oli vaakatasossa, nyt se seuraa konepellin linjaa.

Ponttoonin kittausta...

Kylkipellit. Taaempien kylkipeltien etureuna jatkuu konetilaan että saadaan ilmanpoistoaukon sisäpinta vähän hienommaksi.

Etummainen sivupelti, ilmanpoistoaukon taivutus teon alla. Taivutuksessa pitää olla jotain jäykkää puristettuna saumakohtaan että saa aikaiseksi nätin sauman ja painaminen pitää tehdä myös jollakin jäykällä kappaleella että pinta pysyy suorana.

Etummainen kylkipelti paikoillaan. Kylkipellit taivutti Reiska.

Ensimmäinen ilmanpoistoaukko valmiina. Mikan ensimmäinen alumiinihitsaus, ihan hyvin 15min harjottelulla.

Takapelti on myös taivutettu. Meni vähän helpommin 1,5mm alumiinista verrattuna edelliseen 2mm paksuun. Suosittelen ohuempaa!

Kuvassa näkyy putket millä levy puristettiin runkoon kiinni. Kiinnityksen jälkeen levyn sivut taivutettiin käsivoimin ja puristettiin kiinni. Tämän jälkeen porattiin reiät popniiteille.

Varikkoajoneuvo. Vaatii madalluksen ja uudet vanteet. Sähköstarttikin ois kiva, vähän noloa vetää käyntiin :)

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

miksi ei:)