25.8.2008

Ahvenisto Historic Grand Race 2008

Ahveniston Grand Race, on meidän kisakalenterin päätapahtuma. En ollut kiireiden takia ehtinyt osallistua muihin kisoihin, niin tämä oli vuoden ensimmäinen kisa. Olin ajanut locostilla kerran aikasemmin, ja se oli vuotta aikaisemmin samassa tapahtumassa. Ehdin ajaa n.10 kierrosta erinäisten haavereiden takia. Locost muunmuassa vaikutti keittävän ja rikoin tarun mutkan rengasvallissa oikean eturipustuksen.
Jäähdytysnesteen ylivuotosäiliö oli sopivan kokoinen ja se oli asennettu suoraan moottorin kiinni. Veden pinta alkoi tietyllä kierroksella värähdellä niin voimakkaasti että vettä loiskui ulos ja konehuoneesta alkoi nousta melko reippaanoloisesti vesihöyryä.

Mutta itse tapahtumaan. Ilma oli koko viikonlopun ajan vähän kolea, mutta onneksi missään vaiheessa ei alkanut sataa.

Viikonloppu meni omalta osalta hyvin. Kaks lähtöä ja kummastakin sain debytanttikorttiin merkinnät ettei tarvi ensvuonna käydä rataleimaa uudestaan. Ajaminen jännitti melko paljon...

Isompia haavereita ei ollut. Mitä nyt vaihdekeppi meni kerran rikki (kiitokset Kipolle hitsausavusta). Toinen takasatula löystyi ekassa harjottelussa ja pakoputki löystyi ulosajon jälkeen. Löytyi syy miksei tiedonkeruu ole mutamana kertana aiemmin toiminut, gps antennin liitin on huono.
Ei kuitenkaan tarvinnut kertaakaan keskeyttää ajoa tai jäädä radan varteen odottelemaan hinausautoa.

Ois in-car kuvaa kaikista ajoista, paitsi ekasta kisalähdöstä jolloin osuin yhteen Kyntäjän kanssa (sori vielä kerran). Kunhan kerkeän taas editoimaan ja netin ääreen niin vois lähetellä lisää pätkiä youtubeen.

Kiitokset pikkuveljelle ja isälle kun tulivat varikkoporukaksi. Pikkuveli otti kaikki kuvat lukuunottamatta viimeistä.

Harjoitukset. Ohittamassa lämmityskierroksella olevia.

Kuvaa varikolta, tulossa aika-ajosta takaisin pilttuuseen. Aika-ajoissa oli jonkinverran nestettä radalla ja tarun mutkaan tuli parin ekan kierroksen jälkeen keltaset liput kun yksi auto oli ajanut kaiteeseen. Vähän harmitti kun katsoin jälkikäteen kierrosaikoja, parhaat kierrosajat tulivat viimeisillä kierroksilla.

Ensimmäinen lähtö, lauantaina. Kaikki muut lähtevät normaalisti mutta mulla jäi locost röpöttämään lähtöruutuun. Koneessa on jokin omituinen vika joka saa sen röpöttämään. Kun kierrokset tippuvat alle tyhjäkäynnin niin välillä se jää ihmeellisesti röpöttämään eikä nosta kierroksia vaikka painaisi kytkimen pohjaan.

Ensimmäinen ratavirkailija ehti jo melkein juosta radalle työntämään mua pois ennenkun sain auton käyntiin. Ei auttanut muu kuin lähteä muiden perään.

Kuvaa toiselta kierrokselta. Ensimmäinen kurvi meni nätisti, ei ollut enää hirveesti paineita...

Kyntäjän ohitus. Pääsin ohi varikonmäen päällä. Kyntäjä hidasti juuri kun oletin että hän painaisi kaasua ja ajaisi mutkaan. Tuli vähän jännä paikka kun olin suoraan takana ja yllättäin pitikin väistää, osuin vasemmalla etupyörällä Kyntäjän oikeaan takalokasuojaan.
Vähän tämän jälkeen meni vaihdekeppi rikki. Huomasin kun se alkoi pettää niin sain juuri kutos- tai vitosvaihteen sisään että pystyi suht hyvin ajamaan kisan loppuun.

Toinen lähtö, sain locostin lähtemään viivalta. Heti kun pääsin lähtöruudukkoon niin sammutin moottorin ja laitoin vaihteen vapaalle ja käynnistin moottorin vaihde vapaalla. Kun punaiset valot sammuivat niin ykkönen sisään ja kytkin ylös.

Kuvaa myös takapään porukasta että omakin locost näkyy.

Hakemassa ohituspaikkaa.. Pääsin tarun mutkassa ohi kun Tervolalla meni jarrutus pitkäksi.

Kyntäjä yrittää ohi pääsuoran päässä, valui pitkäksi ja pääsin kuittaamaan takaisin. Sama tapahtui myös seuraavalla kierroksella.

Toi mutka pitäis ajaa näin". Jälkilöylyt sujuivat mukavasti kun oli in-car kuvaa mistä kritisoida, kuskikin arvosti...

Tiedonkeruun kooste kisasta. Laskennallinen paras kierrosaika 1:31,97 verrattuna ajettu 1:33,27 antaa toivoa parempaan. Huippunopeus 172,934km/h pääsuoran päässä. Sivuttaiskiihtyvyydet maksimissaan 1,45G kumpaankin suuntaan kun jarrutuksessa vähän yli 1G. Eli jarruttaessa pitää painaa poljinta kovempaa...

Ongelmakohdat. Kartan väri kertoo missä ollaan kisan nopeimmalla kierroksella menetetty aikaa verrattuna laskennalliseen kierrokseen, Punainen on paha, kun taas sininen on hyvä. Turkoosi tarkoittaa että ollaan samassa kuin ihannekierros.
Aikaa saisi pois:
0,2sek jos uskaltaisi ajaa pääsuoran kaasu pohjassa.
0,3sek jos uskaltaisi jarruttaa myöhemmin varikonmäen nypyllä,
0,2sek jos uskaltaisi jarruttaa myöhemmin tarunmutkaan... jne.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!