22.3.2011

Jouset valittu ja iskarikyselyä lähetetty tehtaalle

Alustaan tulee vähän uudistuksia tulevalle kaudelle. Ennen mentiin kompromissialustalla ja nyt käytettiin aikaa että laskettiin ja mitattiin alusta millilleen. Uudistuksena tulee etuvakaaja, jota ei laiskuudesta olla aiemmin jaksettu tehdä. Ilman etuvakaajaa etupää on laskujen mukaan liian löysä ellei etupään maavaraa nosta reilusti yli 100mm. Mitä korkeammaksi etupään maavaran nostaa, sitä jäykemmäksi geometria muuttuu. Moni locost näyttää radalla juuri siltä että vakaajan puutetta on korvattu korottamalla keulaa ja laskemalla perää.

Etujousiksi tulee 71kg/cm (400lbs/in) ja taakse 26kg/cm (150lbs/in), olin aiemmin arvannut autoa takapainoisemmaksi ja taka-akselia kevyemmäksi niin jousissa vain takapään jäykkyys muuttuu (oli ennen 200lbs/in). Jos joskus vuosien päästä haluaa testailla ja säädellä kun autot on luotettavassa iskussa niin keulaan olisi kiva kokeilla 116kg jousia (650lbs/in). Jäykemmät jouset vaatisi niin paljon muutoksia auton koriin että hyödyn saisi edes teoriassa irti niin saa nähdä kehtaako sitä vielä testailla. :-)
Jos takapäätä miettii niin jousien jäykkyyteen tuskin tarvitsee koskea, jos niitä tahtoo jäykistää niin 35kg/cm (200lbs/in) on varmaan ihan yläpää mitä meidän kevytsarjalaisautoissa kehtaa edes kokeilla. Vähän löysempääkin voisi kokeilla.



Lähettelin myös iskunvaimenninkyselyä tehtaalle.

Yllä olevat käppyrät tuli laskettua ja lähetettyä. Pitää vielä tarkistaa laskut ennenkuin kehtaa tilata, mutta niiden pitäisi olla ihan ok. Kyselyn tarkoitus oli enemmänkin selvittää jos iskunvaimentimet saisi tehdyillä sisuksilla just sellaisten arvojen mukaan kuin itseä kiinnostaa.

1 kommentti:

Mika kirjoitti...

huijare, huijare!